Friday, November 5, 2010

jom berubah?


salam alaik~

alhamdulilah mood dan ulcer aku semakin beransur pulih. sejak kebelakangan ni, aku dah semakin tenang dan tak berapa nak moody dah. luka pun dah semakin okey, so takde masalah kalau aku nak keluar esok ^^,

berubah. bg korang, adakah itu perkara yg baik? ehh kejap dulu, berubah ni ade dua. satu, ke arah kebaikan dan dua, ke arah keburukan. kebanyakan remaja yg baru melangkah ke sekolah menengah, selalunya akan kecenderung ke arah keburukan. knp ah? nak tahu knp? sebabnye, remaja yg baru mengenal dunia, dia igt bnda2 yg pelik2 tu lah 'trend' atau fesyen zaman skrg.

pekejadahnye .___. tapi, ada jugak yg berumah ke arah kebaikan. syabas dan tahniah saya ucapkan krn mempunyai keberanian utk berubah ke arah kebaikan! tapi, utk berubah, bukanlah senang.. betul tak? air mata tak henti mengalir setiap kali dicerca, dihina dan dikutuk. ade tak korg lalui benda tu?

kalau pernah, teruskan bersabar. kalau belum, dengarlah nasihat ni :P kalau pernah nampak rakan2/ahli keluarga dilakukan sebegitu, ambillah iktibar.. sebenarnya, berubah ke arah kebaikan ni macam berhijrah la jugak. berhijrah dari 'bandar' yang kurang baik ke 'bandar' yang lebih baik, dan selamat. jadi, kepada semua yang mempunyai niat utk berhijrah, bacalah noh :D ikhlas tuleh, ni..

smasa dalam perjalanan utk berhijrah, pasti ada halangannya, betui dak? tak kira lah onak duri ke, ribut taufan ke, apeape ke.. tapi, halangan. halangan dalam hijrah diri ni adalah dalam bentuk: kutukan, cacian, kelakuan, dll. sbg contoh, seorang yg kurang berpengetahuan apabila melihat seseorang mulai memakai tudung labuh (bagi perempuan) nnt, mulalah nak mengutuk, mencaci dn sbgainya. contoh: "eh eh, khemah berjalan lah!", "pewitt, boleh tumpang payung? hari nak hujan ni.." dan lain2 lagi..

kpd sesiapa yg pernah lalui saat mcm ni, bersabar lah ye.. ganjaran akn Allah berikan kpd kita nanti di seberang 'sana'.. (; kalau nak tahu, halangan2 ni lah membuatkan remaja yg berniat baik utk berhijrah, terus terbantut niat dia. lemah terus smangat dia. kenapa? sebab terlalu pedulikan cakap org.. terus dia berpatah balik.. biarlah kita nampak ganjil di mata manusia, asalkan kita nampak mulia di sisi pencipta..

utk melakukan hijrah ni, bukan sng.. tapi jugak, perkara ni tdak mustahil.. lihat saja org sekeliling kita.. ada saja yg berjaya melakukan hijrah ini dgn sempurna walaupun rintangan yg dilaluinya hny Allah sja yg tahu.. jadi, apa yg hendak ditakutkan? tanamkan azam tu, kalau dia boleh, kenapa tidak aku?

untuk berubah ni, perlukan masa. tak boleh dilakukan dlm masa sehari, dua. uihh, itu mustahil! kita manusia, perlu dibentuk dgn perlahan, bukannya plastesin yang boleh dibentuk dalam masa beberapa saat sja.. berubah sedikit, demi sedikit. selangkah, demi selangkah. perlahan-lahan dulu.. tak perlu gelojoh.. janji niat kita ikhlas, berubah hanya kerana Allah Taala..

kalau nak tau jugak, hnya orang yang bijak dan cukup berani sja bersedia utk berubah. yang lain knp? krana dorg tak berani. takut, takut akan cacian dn kutukan manusia.. takut kita dipandang kolot, kononnya krn melakukan kewajipan bg kita. kita ni sbenarnya adalah pejuang. pejuang, mempertahankan perubahan diri yg tlah kita lakukan dn kita sndri yg membuat keputusan.. takde siapa yg memaksa, semua hny mampu menasihati.. mcm aku jgak skrg ni.. tak paksa sesiapa pun, cuma menasihati.. krn itu tanggungjawab kta sbgai seorang muslim..

jadi, konklusinya disini, knapa perlu kita tunduk hnya sbab tuduhan hipokrit, bajet baguih, poyo, koya, sakai, pelaq, buang tebiat, dn sgala mcam ayat yg dorg lemparkan? dorg tu sbenarnya cemburu dgn kita sbab kita mampu berubah dn kita mampu memberi tuntutan agama iaitu berubah ke arah kebaikan sementara dorg masih jahil.

jangan peduli cakap dorang.. buang masa!


*ni jugak pesanan buat diri sendiri.. harap semua dapat mengambil iktibar ats penulisan aku yg ntah apa2 di atas ni (;


-Aina Shobri

2 comments:

Serikandi Islam said...

BAGUS!!

berubah psti ade tentangan. bende baik. akak sndiri bukn dpt tentgn tp sindiran2 tu byk. tp itulah lumrah.

nak kira terasa,Nabi lg patut terasa.!

this entry mcm matching sgt gn entry akak 2 hr lepas. go read it n u'll c wht i mean,

and lastly,akak LIKE entry yg ini. YOU GO GIRL! =)

aum!

Aina Shobri said...

aha, thx k eichan.. aina dh baca :D