Thursday, November 4, 2010

its all about the heart..


salam alaik..

erm.. buat sementara waktu, hati aku semakin tenang. mencari ketenangan bukan senang.. harap2 ia berkekalan. tadi, ada jugak aku cuba rendahkan ego dan cuba tegur, tapi entahlah. susah, hati aku sakit. tapi akhirnya aku tegur jugak, demi taknak tanggung dosa memutuskan silaturahim. apa yang kami bualkan, biarlah rahsia walaupun aku masih tak berpuas hati.

pada pagi ini, ingin aku sampaikan beberapa perkara yang korg patut tahu sebelum terlambat.. apakah perkara tu? kejap le, nak taip la ni..

1. bila kita ditimpa masalah, kita mesti trus tringatkan Allah, btul tak? ala, aku tahuu, betul.. kan? sbnarnya, masalah korg tu adalah dugaan dari Allah..

dan bila Allah turunkan dugaan, lebih kerap lah kita teringat dan rasa rindu akan Dia sbab lazimnya manusia ni, bila ada masalah, cari Tuhan. bila dah senang, lupa akan Tuhan. jadi, bila dh ada masalah ni, mesti korg slalu je pkir Allah.. slalu je mintak dgn Allah supaya masalah tu diselesaikan dgn cepat dan hati korg tenang je.. bila dah kerap doa, insyaAllah, Allah tunaikan.. dan bila Allah dah tunaikan, cepat je korg lupakan Allah..

bertuah punya hamba! Tuhan dah bagi kesenangan, terus lupa. takkan nak tunggu ditimpa bala baru nak ingat balik dekat Dia? uih, jangan dibuat main ye..

2. hendak seribu daya, tak hendak tak apa. pernah dengar peribahasa ni? mestilah tak pernah sebab aku yang reka. hish, sapa yang kata pnah tu muhung besaq. haha. hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. semuanya bergantung kepada hati. kalau hati nak buat, buat lah. kalau hati kata takmau, tak buat. betoi dak?

tapii, ada buruknya kalau terlalu ikutkan hati.. kalau terlalu ikutkan hati, kawan boleh lari, hidup menyendiri (walaweh, aku berpantun lah!) tapii betol, kalau ikut hati sangat dalam membuat keputusan.. gamaknya, takde kawan lah korg. jgn jadi macam aku, bila dah terhentak baru nak tergegey. isk isk isk.. *jangan tiru aksi ini di hadapan laptop ya..*

3. bila berkawan, biar ikhlas. keikhlasan dan kejujuran adalah sangat penting di dalam persahabatan.. kalau takde keikhlasan, alamatnya, berkawan berlandaskan apa? korg semua belajar ugama, betul takk? dalam Islam, perpaduan tu adalah persahabatan yang berlandaskan syariah Islam.

Islam ni mudah, sebab Islam dah cakap awal2, jangan bohong kawan.. takyah kata kawan, jangan bohong sesapa lah.. tak kisah lah untuk apa pun sebabnya.. kalau terpaksa pun, lepas aku, terus terang ajelah.. kalau berbohong, nanti dapat balik dkat kita.. sama jugak macam bola yang dibaling ke dinding, pastu melantun semula.. disini aku nak tunjuk, kalau kita bohong kt orang, orang pasti bohong balik dan kita yang terkena balik.. nak ke?

so, ikhlaslah di dalam persahabatan.. jangan tipu kawan anda.. dan jangan pkir kawan anda tu bodoh.. biarpun markah dalam exam tak hebat dan tak kaw kaw punya, dia masih ada aqal dan fikiran yang dianugerahkan kpdnya utk pikir yg mana betul dn mana salah.. masih igt peribahasa yg aku gunakan d'dlm beberapa post yang lalu? ya, AIR YANG TENANG JANGAN DISANGKA TIADA BUAYA..

4. bila berselisih faham dengan kawan, cepat2lah berbaik.. jangan tunggu lama-lama.. nanti tak tenang jiwa tu.. aku baru je alami benda tu.. kalau bergaduh, cepat2lah berbaik. jgn tangguh lama2.. biarpun pasal hal kecik, boleh menyebabkan dua insan bergaduh, tahu? perkara bodoh pun boleh jadi punyanya..

jiwa korg mesti tak tenang punya selama bergaduh tu.. masing2 kena tolerate lahh untuk berbaik.. kalau satu pihak je yang beri effort, tak ke naya kawan tu? kasihanilah sahabat anda.. hehe.. sayangilah sahabat anda.. hargailah mereka selagi mereka ada..

5. nak ketenangan jiwa yang kekal tak? nak jadi setabah Rasulullah tak? nak jadi sepintar Saidina Ali tak? nak jadi segagah Saidina Umar tak? nak tak nak tak nak tak? kalau nak.. kita kenalah beriman kpd Allah.. (iskk macam program kanak2 la plak en.. ha, sape suroh bace blog aku? hee. blog ni ala-ala dakwah sikit. sikit je, tak banyak. aku pun belum cukup ilmu, nak berdakwah pulak.. hehe, kecil2an macam ni boleh la gagah.. kalau nak dakwah besar2an tu.. huish jgn la.. tak ckup ilmu lagi.. saya masih belajar.. eh! keluar topik dah nii.. maap2..)

kalau kita dambakan ketenangan, ketabahan, kepintaran, kegagahan, keikhlasan, kekayaan, kesetiaan dan sbgainya.. kita mestilah dekati kpd pemberinye.. sape? agak2 sape? sape lagi kalau bukan Allah Taala.. pencipta alam dan bumi, pemberi segala nikmat dan rezeki, pemberi nyawa dan penenang hati.. kita kne la rajin2 baca Quran.. kite kne la rajin2 solat dn sbgainye..

mcm aku ckp tdi, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.. kalau hati dah nak, mesti buat punye dlm apa kondisi sekalipun.. takkan menyerah slagi xdapat.. bersungguh2 dlm melakukan sesuatu perkara.. seperti belajar dan beribadah.. ehh, belajar tu ibadah tauu.. belajar di dgn niat krn Allah Taala dikira sbg Jihaad Fiysabiylillah krn kita belajar demi Allah.. Jihaad tak semestinya pegang parang, pegang pestol besau2 tuu.. Jihaad di jalan Allah boleh jugak jadi; berdakwah, memberi ceramah, menasihati, mencegah kemungkaran dan sbgainya.. macam2! Islam itu Mudah!

itu je mesej yang ingin aku sampaikan. semuanya tentang kehendak hati & Islam itu Mudah! insyaAllah akan aku sambung lagi nanti.. nantikan Its All About The Heart 2..

sekian, wassalam.


-Aina Shobri


No comments: